FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/11/2013

Innebörden av skriftligt anställningsavtal

Hej! Jag har nu jobbat på ICA i snart 1 år och jag tycker att det är lite konstigt att jag inte har fått skriva på ett anställningsavtal. Jag jobbar per timme, jag får ju lön och skatten betalas som den ska samt att jag får en lönespecefikation varje månad. Vilka fördelar ger det mig om jag ber om ett anställningsavtal? Borde jag kräva ett sådant? Vilka uppgifter borde finnas med? Om jag blir av med jobbet, vilka konsekvenser ger det mig om jag inte har ett anställnigsavtal- och vilka fördelar om jag har ett sådant? Med Vänliga Hälsningar, Sanna

Lawline svarar

Hej Sanna,

Rent formellt har du redan ett anställningsavtal. Avtalet är den överenskommelse som du har med din arbetsgivare om när och hur du jobbar, hur mycket du får betalt etc. Om man skriver ner ett avtal ändrar inte det på något rent juridiskt. Däremot kan man använda det skrivna dokumentet för att sedan bevisa vad som faktiskt är avtalat om det skulle uppstå en konflikt kring det. Om det inte finns ett nedskrivet avtal så kan man bara hänvisa till vad som har sagts mellan dig och arbetsgivaren. Det kan vara väldigt svårt att bevisa.

Dock har arbetsgivaren enligt 6c § i Lagen om anställningsskydd (LAS - som du hittar https://lagen.nu/1982:80) en skyldighet att lämna viss skriftlig information som bekräftar innehållet av anställningsavtalet. Se lagen för fler detaljer. Tyvärr finns det inga juridiska påtryckningsmedel för att tvinga en arbetsgivare att ge sådan information. Den uppgiften är tänkt att lämnas åt fackförbund.

Thomas HefnerRådgivare