Innebörden av sammanlagd anställningstid

Hej

Jag har jobbat två år i min nuvarande tjänst på företaget. Men ca 15 totalt på företaget. När startar beräkningen gällande uppsägningstid om jag säger upp mig själv? Från datumet jag började på företaget eller datumet jag skrev på för min senaste tjänst som avdelningschef.

Enligt Unionens kollektivavtal:

SAMMANLAGD ANSTÄLLNINGSTID VID FÖRETAGET UPPSÄGNINGSTID I MÅNADER

MINDRE ÄN 2 ÅR 1 månad

FR O M 2 ÅR TILL 6 ÅR 2 månader

FR O M 6 ÅR 3 månader

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstider regleras i 11 § lagen om anställningsskydd. Det man ska beräkna är den sammanlagda anställningstiden. Med det menas den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren vid uppsägningstillfället. I ditt fall finns kollektivavtal och då ska man följa kollektivavtalet eftersom 11 § lagen om anställningsskydd kan åsidosättas med kollektivavtal enligt 2 § fjärde stycket lagen om anställningsskydd. I kollektivavtalet finns samma uttryck så med den sammanlagda anställningstiden menas från det datum du börja arbeta hos arbetsgivaren, alltså 15 år sedan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare