Innebörden av fritidsändamål i privatuthyrningslagen

Hej! Jag hyr en stuga och har ett tidsbegränsat kontrakt på denna, 20140828 tom 20150531. Jag har nu skrivit kontrakt på en annan lägenhet som jag får tillgång till 15 april. I kontraktet jag har på stugan står ingen uppsägningstid. Är det hyreslagen eller privatuthyrningslagen som gäller? I det kontrakt jag har för stugan står "uthyrning av hus för fritidsändamål". Dock så har jag ju haft stugan som permanentbostad. Spelar det någon roll vad det står i kontraktet om båda är införstådda med att stugan är min permanentbostad?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

I 1 § lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) framgår att den lagen är tillämplig vid uthyrning av en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Det saknas en entydig definition av vad som avses med fritidsändamål. Enligt lagens proposition (s. 76) framgår att bestämmelsen inte tar sikte på bostadens karaktär, utan att det istället är syftet med upplåtelsen som är avgörande. Vidare framgår av äldre rättspraxis (RBD 28:76) att det är av mindre betydelse hur bostaden i praktiken används.

Mot bakgrund av dessa synpunkter skulle antagligen en domstol anse att 12 kap. jordabalken (hyreslagen) är tillämplig på den aktuella lägenheten, även om ett säkert svar inte kan ges på förhand.

Hoppas du har fått svar på dina frågor.

Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare