Innebörden av fri förfoganderätt

Jag blev helt lottlös efter min far. Enligt juristen som gjorde bouppteckningen, tillhörde hälften i boet mamma, och hon fick också ärva den andra halvan Jag är inte ute efter pengar, men tycker att det hela verkar lustigt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fundering!

Nu vet jag inte alla omständigheter i just din familj men det som mest troligt hänt är att din mamma fått ärva med någonting som kallas fri förfoganderätt.

Detta innebär att din mamma får tillgång till hela kvarlåtenskapen men att du och eventuella syskon får efterarvsrätt.

Arv regleras i ärvdabalken och makes arvsrätt regleras i 3 kap.

Av 3 kap 1 § framgår att om arvlåtaren var gift, tillfaller hela kvarlåtenskapen maken.

Den fria förfoganderätten framgår genom 3 kap 2 § som är av innebörden att vid den efterlevande makens död så ska halva kvarlåtenskapen fördelas efter den som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidne maken. Detta innebär att din mamma får förvalta pengarna efter din far och använda dessa som hon behagar, med ett undantag, nämligen att hon inte får testamentera bort pengarna.

Beroende på hur din mamma förvaltar/använder pengarna kan den kvotdel som handhas med fri förfoganderätt antingen öka eller minska i värde, så hur mycket som blir kvar till efterarvet visar sig först efter din mammas bortgång.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare, annars är du välkommen att återkomma med fler frågor!

Mvh

David IngvarssonRådgivare