FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende20/05/2016

Innebörd av arrenderätt

Vi ska titta på ett fritidshus på söndag. I annonsen står det "Upplåtelseform: Arrenderätt". Jag förstår absolut inte vad som menas med det! Är det vi som (ev.) husägare som hyr tomten, eller har vi rätt att hyra ut?

Mvh Caroline

Lawline svarar

Hejsan tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med arrenderätt så menas rätten för arrendatorn att disponera jordägarens mark. Detta innebär att ni inte kommer att äga marken utan istället arrendera denna från jordägaren, dvs. betala en arrendeavgift för att få lov att disponera marken.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare