Inneboendes hyra

Hej!

Har för närvarande en 3:a som ligger ute för försäljning samtidigt som jag köpt en 1:a i Kirseberg i Malmö på 22kvm . Jag köpte den igår för 600 000kr . Så det kommer bli mitt nya boende.

1:an har Spishäll,kolfilterfkäkt,varmluftsugn och kakel i både kök och toalett är från 2015. Nyrenoverad med andra ord och nytt golv också. Den är också nymöblerad. Har hemförsäkring,kabel-tv och internet . Jag vill ha en inneboende och undrar hur mycket jag kan ta ut i hyra/månad . Driftkostnaden är beräknad till 3700kr/år / person och hyran ligger på 1500kr. Så

1. Hyr mycket kan jag ta i hyra?

2. Måste jag ha min förenings godkännande ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid uthyrning av egen bostad till inneboende gäller lag om uthyrning av egen bostad, se här. Det är fritt för hyresvärd och hyresgäst att själva göra upp om hyran. I lagen anges bara begränsningen att hyran inte påtagligt får överstiga kapitalkostnaden och driftskostnaderna för bostaden. Driftskostnaderna avser de faktiska och nödvändiga kostnaderna för bostaden. Hit hör kostnader för el och vatten och avgift till bostadsrättsföreningen. Om lägenheten hyrs ut möblerad har hyresvärden rätt att tillgodoräkna sig viss ersättning för slitage av möbler. En hyra som stämmer exakt med dessa kostnader behövs inte, utan en uppskattning av kostnaderna kan göras. Kapitalkostnaden beräknas som en skälig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Avkastningsräntan har inget med de faktiska räntekostnader pga. eventuella lån eller liknande att göra, utan är en uppskattning av kostnaden av att ha kapitalet bundet i bostaden. Enligt lagens förarbeten kan sådan avkastningsränta uppskattas till ett par procent över riksbankens referensränta. Uppskattningsvis är således en skälig avkastningsränta idag cirka 2%.

Eftersom att bostaden inte hyrs ut i sin helhet kan du inte ta ut en hyra baserad på marknadsvärdet för hela lägenheten. Du får istället låta marknadsvärdet motsvara den del av marknadsvärdet som förslår på hyresgästens disponerade del av bostaden. Om du hyr ut hälften av bostaden får du således ta ut hyra beräknad på hälften av marknadsvärdet.

I ditt fall kan du exempelvis ta ut en hyra i enlighet beräkningen nedan om hälften av lägenheten hyrs ut:

((600 000/2)x0,02)/12 + driftskostnader (årsavgift, el, vatten mm.) = ungefär 3000 utifrån den information som du angett. Däri beaktat möbelslitage.

Eftersom att du bara hyr ut bostaden till en inneboende som inte disponerar självständigt över hela lägenheten behöver du inte föreningens styrelses samtycke till uthyrningen.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om ytterligare funderingar uppkommer så återkom i kommentarsfältet nedan.

Jonas TärnrothRådgivare