FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/12/2017

Inneboende som vägrar flytta ut

Hej

jag har en inneboende som inte vill flytta ut. Tjejen är en gammal vän till mig och som har varit utan eget boende i flera år. För många år sen så fick hon skriva sig hos mig för att få en postadress. Ungefär för ett år sedan så fick hon flytta in hos mig då hon längre inte hade någonstans att bo, vi kom muntligen överrens om att hon kunde bo här helt gratis fram till Juni 2017. Nu är situationen inte hållbar längre, och hon vägrar att flytta ut. Hon har aldrig någonsin betalat någon hyra eller övriga kostnader, hon har enbart hjälpt till hemma med städning m.m. Vad har hon för rättigheter att bo kvar?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bostadshyra har en hyresgäst ett direkt besittningsskydd, vilket betyder att en hyresgäst l har rätt att få sitt avtal förlängt (12 kap 45-46 § JB). Det är därmed viktigt att konstatera i ditt fall om det rör sig om ett giltigt hyresavtal då jag antar att du inte vill att din väns hyresavtal ska förlängas efter juni 2017. Enligt 12 kap 1 § JB ställs ett antal krav upp för att det ska anses vara ett hyresavtal. Kraven är följande:

- Upplåtelse av hus

- eller del av hus

- till nyttjande

- mot ersättning

I ditt fall har upplåtelsen skett gratis det vill säga utan krav på ersättning. Att din vän hjälper till med städningen kan vara en form av vederlag. Jag tolkar i din fråga som att städningen dock inte är en avtalad förpliktelse i sig. Huruvida städningen ska tolkas som vederlag beror på hur omfattande städningen är med mera. Sammantaget föreligger inget hyresavtal utan en benefik nyttjanderätt (se 7 kap 1 § JB). Med detta menas ett nyttjande utan krav på ersättning. Benefika avtal kan vidare ingås muntligt och ger inte din vän rätt till besittningsskydd. Kontentan blir att avtalet är giltigt till och med juni 2017, men att du inte har en skyldighet att förlänga avtalet.

Har du övriga frågor så är du välkommen att ringa 08-533 300 04

Med vänliga hälsningar

Therese AxénRådgivare