Inneboende som kvarlämnat egendom

Jag har haft en inneboende hos mig som flyttat ut, men hans saker står kvar och han kommer inte och hämtar dom, vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 12 kapitlet jordabalken (JB), som kallas för hyreslagen, reglerar hyra av hus eller delar av hus. Svaret på din fråga återfinns i kapitlet och närmare bestämt i 12:27 st. 2 JB. Där stadgas att om det har gått mer än sex månader från det att hyresgästen lämnade eller avhystes från lägenheten eller mer än tre månader efter anmaning från hyresvärden att hämta egendomen tillfaller den egendomen som fortfarande är kvar i lägenheten hyresvärden utan lösen.

För att sätta lagrummet i kontext på din fråga är du att betrakta som hyresvärd i det här fallet eftersom du haft en inneboende i din lägenhet. Således var din inneboende din hyresgäst. Den egendom som din inneboende kvarlämnat tillfaller därmed dig såvida förutsättningarna som paragrafen uppställer är uppfyllda.

Jag hoppas att jag kunde bringa en viss klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänliga hälsningar,

Josefin LindRådgivare