Inneboende och andrahandsuthyrning

Hej!

Jag ska hyra en bostadsrätt (lägenhet) i andra hand. Jag vill dela lägenheten (och hyran) med två kompisar. Har jag som andrahandshyresgäst tillstånd att ha inneboende? Min hyresvärd (som äger lägenheten och ansöker om att hyra ut den i andra hand till mig) vet om att jag ska bo med dem och har godkänt detta muntligt.

Tacksam för svar!

Mvh HJ

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna för hyresrätter finns i Jordabalkens tolfte kapitel, i dagligt tal kallat hyreslagen. Hyreslagen säger att du måste ha tillstånd för att hyra ut i andra hand vilket jag tolkar det som att ni redan har.

För att inneboende krävs inget tillstånd men det är du som har tecknat kontrakt som är ansvarig för de som vistas i lägenheten. Det är också viktigt att den inneboende inte använder bostaden självständigt, med andra ord, bor där ensam. I sådana fall anses det att du också hyr ut i andra (i ditt fall tredje) hand. Du kan läsa mer på hyresnämndens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare