Inneboende

Hejsan!

Jag har för närvarande in inneboende och vi har diskuterat en hel del kring det här med när hyran ska betalas. Vi har använt en färdiga mall från bopoolen (på engelska) i vilken det står att hyran ska betalas senast sista vardagen i månaden. Det står ingenstans om detta hyfsar till en förskottsbetalning (ex. betala i slutet av July för Augusti) eller inte (betala i slutet av Augusti för Augusti).  Jag ha personligen aldrig hört talas om att man betalar hyran i efterhand, men min inneboende tolkar det som står i kontraktet på detta sätt. Jag undrar om det finns några officiella riktlinjer för detta eller ev. en lag som jag kan hänvisa honom till?

Tacksam för all hjälp! Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna för uthyrning av bostadslägenheter regleras i 12 kap. Jordabalken (JB) även känd som hyreslagen. I ditt fall handlar det om när hyran ska betalas och aktuellt lagrum blir därför 12 kap. 20 § JB.

Om man inte har träffat avtal om tiden för betalning av hyran så ska hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början, dvs. sista vardagen före en ny månad börjar. Om Hyran beräknas för en kortare tid än en månad så sker betalning senast sista vardagen före början av den tid för vilken hyran beräknas. För en bostadslägenhet får dock den hyra som belöper på en annan kalendermånad än den första betalas senast sista vardagen före månadens början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag.

Om jag har förstått din fråga korrekt så handlar det om ett ''vanligt'' hyresförhållande där ni har ett avtal som reglerar att hyran ska betalas senast sista vardagen i månaden. I så fall gäller huvudregeln i 12 kap. 20 § och betalning för augusti sker senast sista vardagen i juli.

Jag hoppas att ovanstående besvarade din fråga. Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor och funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare