Innebär idé till nytt kortspel intrång i citaträtten?

Hej!

Jag leder en ungdomsgrupp som har hittat på ett kortspel där man ska gissa citat från filmer, musik etc. Citatet står på ena sidan och svaret på andra. De har intresse av att trycka upp spelet för försäljning men jag är osäker på om det är ok med tanke på citaträtten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, det är inte ok enligt citaträtten att göra ett sådant kortspel. Det kan finnas andra tillvägagångssätt men jag ser ingen enkel lösning.

Citaträtten

Citaträtten regleras i 22 § upphovsrättslagen och innebär att man har rätt att citera bitar ur konstnärliga verk, såsom filmer, om källan anges. Detta får dock enligt lagens förarbeten inte ske enbart för att öka underhållningsvärdet av den egna produkten (SOU 1956:25 s. 199). Därmed möjliggör inte citaträtten ett sådant spel.

Upphovsrätten för filmerna

Filmerna som spelet citerar är skyddade av upphovsrätt. För de filmer som är svenska innebär detta "uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik." (2 § upphovsrättslagen). Andra länders upphovsrättslagar har oftast liknande skydd.

Möjliga undantag

Det finns undantag för detta i 2 kap. upphovsrättslagen, bl.a. citaträtten. Jag finner inget undantag i den svenska upphovsrättslagen som skulle möjliggöra ett sådant spel, utom i privat krets (12 § upphovsrättslagen). Andra länders upphovsrättslagar kan se annorlunda ut och därför krävs det en studering av dem för att fullt förstå vilka möjligheter man har att göra ett sådant spel.

Tillåtelse från filmernas upphovsmän

På en större skala skulle jag kunna tänka mig att man kan förhandla med upphovsmännen till de olika filmerna, såsom ofta sker i branschlivet med franchise och liknande. Detta kan vara gynnsamt för båda parter men är såklart en omständig process om man inte är väldigt seriös med idén. Det som händer om man gör detta är att man köper eller får rätt att göra intrång i deras upphovsrätt och därmed skapa ett nytt verk som får egen upphovsrätt enligt 4 § upphovsrättslagen. Detta är inte omöjligt och någon amerikansk motsvarighet har säkert skett med spelet "Cards Against Humanity".

Sammanfattning

Att förverkliga denna spelidé kräver resurser för att studera andra länders upphovsrättslagar (kanske främst USA:s) och att förhandla med filmbolag. Det är inte omöjligt men kanske praktiskt omöjligt i detta steg för ungdomarna i fråga.

Det är alltid en besvikelse när man har en riktigt bra idé som verkar hindras av onödig byråkrati. Detta må vara fallet här men det finns såklart en tanke bakom reglerna och om alla bröt mot upphovsrätten kors och tvärs så hade ingen velat betala för att producera de filmer vi njuter av idag. Hälsa ungdomarna att jag tycker det var en kul idé och hoppas att de fortsätter spela det och kanske kommer på någon annan idé som de kan dela med sig till allmänheten av.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare