FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/03/2014

Inlösen an minoritetsaktier som erhållits p.g.a. anställning

Hej, Allt började med att jag blev anställd i ett framgångsrikt byggföretag som vid min anställning omsatte ca. 300 miljoner/år. Under 2 års tid så har jag varit ansvarig för att utveckla en ny avdelning som inneburit att bolaget fördubblats sin omsättning. Bolaget bestämde sig då för att sprida riskerna och startade ett dotterbolag som jag blev minoritetägare i (5%). Mina fråga är nu: Om jag väljer att säga upp min anställning eller av någon anledning blir uppsagd i moderbolaget mister jag då mina aktier i dotterbolaget? Vad jag förstår är att eftersom jag är minoritetägare så kan jag bli tvungen att sälja mina aktier mot ett marknadsvärde.

Lawline svarar

Hej,

Att du säger upp din anställning eller blir uppsagd innebär inte att du förlorar dina aktier i dotterbolaget, eller att du är tvingad att sälja dem. I stället får du sälja aktierna när du vill, till vem du vill och du kan som huvudregel inte bli tvingad att sälja dina aktier (se 4 kap 7§ aktiebolagslagen; ABL).

Precis som du nämner har dock en majoritetsägare (ägare av mer än 90 % av aktierna) rätt att lösa in minoritetsägares aktier (ägare av mindre än 10 % av aktierna). Om en majoritetsägare äger mer än 90 % av aktierna i det dotterbolag du äger 5 % i har de rätt att lösa in dina aktier. I annat fall har de inte någon sådan inlösensrätt.

Det finns inte i lag stadgat vilket värde på aktierna majoritetsägaren ska utgå ifrån vid ersättningen till minoritetsägaren.

Om parterna däremot inte kan komma överens om inlösensumman, kan majoritetsägaren påkalla skiljeförfarande. Om skiljeförfarande påkallas fastställs lösenbeloppet efter aktiernas värde då begäran om skiljeförfarande meddelades (se NJA 1992 s. 872).

Aktiebolagslagen hittar du https://lagen.nu/2005:551.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare