Upprepade vårdnadstvister

Vi har en dom från tingsrätten i en vårdnadstvist. Vårdnaden är gemensam. Umgänget är definierat och beskrivet i denna dom.

Kan den ena parten när som helst under barnets uppväxt gå till tingsrätten för nytt domslut?

Vad krävs av den part som vill ha en ändring? Räcker det självklara faktum att barnet växer o blir äldre? Eller gäller en dom tills andra nya omständigheter uppkommer?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om vem som har vårdnaden samt om hur den flyttas över och så vidare regleras i föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6). Dess 6 kap. 5 § innebär att rätten skall besluta om vårdnaden om en av föräldrarna (eller båda) vill det, bland annat enligt bestämmelser som finns i de följande paragraferna.

Principiellt finns ingen begränsning i hur många gånger man kan gå till tingsrätten med frågan. Dock finns det möjlighet för tingsrätten att avvisa en "uppenbart ogrundad talan" enligt 42 kap. 5 § Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740), vilket kan vara aktuellt om det är helt uppenbart att inga omständigheter har förändrats. I vårdnadsmål är det dock inte vanligt att tillämpa denna bestämmelse, men den torde åtminstone hindra att talan väcks flera gånger under relativt kort tid. En annan sak är vidare att den förlorande parten kommer att få stå för rättegångskostnaderna, vilket gör flera onödiga tvister osannolika.

I varje fall krävs det självklart att det finns skäl för att man skall förändra vårdnaden, och en tidigare dom är naturligtvis ett starkt argument för att inte ändra vårdnaden så länge omständigheterna inte har ändrats; situationen är ju så att säga redan fastslagen. Däremot skulle naturligtvis förutsättningarna kunna förändras under uppväxten även om ingenting dramatiskt inträffar, men det är inte sannolikt att endast tidens gång skulle förändra bedömningen. Det är ju "barnets bästa" som skall avgöra frågan, och det kan därmed exempelvis bli olämpligt att gång på gång ändra vårdnaden.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare