Inkräktande på tomt

Min granne rycker upp växtlighet och skottar på min tomt utan lov. Jag har påpekat ett flertal gånger att de inte får göra så, men de bryr sig icke om detta. De har även flyttat på en tomtpinne, för de vill åt min vändplan i slutet på infarten. Vad ska jag göra åt detta? Det har pågått i flera år och nu måste det upphöra.

Lawline svarar

Hej,

Det du i första hand bör göra är att upplysa grannen att du inte accepterar hans beteende. Om det inte hjälper kan du anmäla att det strider mot 3 kapitlet 1 § Jordbalken, där var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall taga skälig hänsyn till omgivningen. Därefter kan man få skadestånd enligt 32 kapitlet Miljöbalken.

Det skulle även kunna ses som hemfridsbrott enligt 4 kapitlet 6 § Brottsbalken om du hänvisar till grannens skottande och flyttande av tomtpinnen.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare