Inkomster av uthyrning av bostadsrätter från aktiebolag beskattas i näringsverksamhet

Vad händer juridisk och skattemässigt om ett aktiebolag köper samtliga bostadsrätter i en bostadsrättsförening? Exempelvis då en villafastighet gjorts om till en bostadsrättsförening om 3 st bostadsrättslägenheter.

Hur beskattas detta aktiebolag som äger samtliga lägenheter om dessa används för uthyrning till företag alt privatperson?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då frågan är väldigt allmänt hållen kommer svaret generellt behandla beskattning av aktiebolagets inkomster från uthyrning av bostadsrätterna. Har du några mer specifika funderingar om saken är du välkommen att återkomma med följdfrågor.

Det är så att ett aktiebolag endast kan ha inkomster av näringsverksamhet (13 kap. 2 §§ inkomstskattelagen, i det följande IL), följaktligen beskattas inkomsterna från uthyrning i detta inkomstslag (15:1 IL). Skattesatsen är 22% (65:10 IL). Företaget kan dock dra av avgifter till föreningen, utgifter som hänför sig till reparation och underhåll samt räntor på eventuella lån (16:1 IL). Utgifter för ny-, till- eller ombyggnad som fastighetsägaren omedelbart blir ägare till ska dock dras av genom årliga värdeminskningsavdrag (19:26 IL).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare