Inkomst av näringsverksamhet i utlandet beskattas hos den person som driver verksamheten i enlighet med gällande dubbelbeskattningsavtal

Hej,

Jag bedriver en online-verksamhet, s.k affiliate marketing där jag tjänar pengar. Min fråga är; om jag startar upp ett företag utomlands, t.ex Malta, men bor kvar i Sverige (jag är Svensk). Vart ska jag isåfall skatta?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge som du bor kvar i Sverige är du obegränsat skattskyldig i Sverige för alla dina inkomster, både i Sverige och från utomlands.

Startar du företaget i Malta och bedriver företaget näringsverksamhet är det så att, om företaget är en egen juridisk person, beskattas företaget själv för de inkomsterna av den egna verksamheten i Malta. Den lön och/eller utdelning som du får från företaget ska dock beskattas i Sverige i enlighet med dubbelbeskattningsavtalet mellan länderna. Är företaget inte en egen juridisk person så anses det vara så att det är du som bedriver verksamheten i Malta och du ska i så fall beskattas för näringsinkomsten i enlighet med dubbelbeskattningsavtalet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare