FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/01/2015

Inkallad på förhör ang bidragsbrott

Hej

Jag har fått en kallelse till förhör hos polisen angående bidragsbrott. Under hösten 2011 fick jag fullt CSN för mina studier. Jag registrerade mig dock aldrig på några kurser, ett stort misstag från min sida. Jag läste dock kurser men var aldrig registrerad och fick då heller inga poäng inregistrerade under denna period. Detta på grund att jag missade att registrera mig och mådde allmänt psykiskt dåligt under perioden. Jag har tidigare fått återbetalningsbesked som gick vidare till kronofogden då jag inte hade möjlighet att betala tillbaka beloppet och mådde som sagt väldigt dåligt under denna period. Skulden är nu helt avbetald och jag studerar åter igen med fullt studiemedel.

Jag undrar nu vad jag ska göra. Vilka påföljder som detta kan innebära. Jag mår jättedåligt av detta besked och skulle behöva råd i denna fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har kallats till ett förhör angående bidragsbrott, en typ av brott som regleras i en egen lag med det passande namnet Bidragsbrottslagen (se https://lagen.nu/2007:612).

Man kan fällas för bidragsbrott om man som du i det här fallet fått bidrag från CSN som man inte var berättigad till. Du skriver att du missat att registrera dig för kurserna du fått bidrag för. Eftersom du ändå fått studiemedel för de kurserna från verkar det som du ändå försäkrat CSN om att du ska läsa de kurserna, vilket du inte på pappret har gjort. Att lämna oriktiga uppgifter för att få bidrag är en brottslig handling.

Det är dock av stor vikt om du har gjort det här med flit eller inte, det vill säga om du visste att du fick pengar som du inte skulle ha. Om du inte har försökt lura till dig pengar med flit kan du inte dömas för bidragsbrott om du inte har varit grovt oaktsam. Har du varit grovt oaktsam kan du istället dömas för "vårdslöst bidragsbrott", en variant av bidragsbrottet med mildare påföljder. För att få mer kunskap om vilka påföljder som kan komma ifråga så läs gärna vad min kollega har skrivit: http://lawline.se/answers/pafoljd-vid-grovt-bidragsbrott

Jag understryker gärna det sista han skriver: Observera att du ännu endast är misstänkt och åklagaren ännu inte bestämt sig för att väcka åtal eller inte. Jag vill också poängtera att du som misstänkt för detta brott har en rätt till en offentlig försvarare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Henrik ÄrnlövRådgivare