Ingrepp i bostadsrätt - kompetensfrågor

Jag är ordf. I bostadsrättsförening, vi är 20 medlemmar i föreningen. En ägare vill öppna upp ett fönster i en yttervägg för att få en fin utsikt mot fjällvärlden. De flesta av de övriga lägenheterna har inte den möjligheterna till att förbättra sin utsikt. Hur gör vi i styrelsen skall vi besluta eller skall vi ordna en omröstning?

Lawline svarar

Hej!

Notera att jag besvarar denna fråga utan att känna till innehållet i förenings stadgar eller denna typ av frågor vanligtvis brukar diskuteras i er förening.

Av intresse för besvarande av denna fråga är kapitel  7 i bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614). Enligt 7 § krävs för vissa ingrepp i lägenheten tillstånd från föreningens styrelse. Detta gäller bland annat ingrepp i bärande konstruktion eller annan väsentlig förändring av lägenheten. Av st 2, samma bestämmelse, anges vidare att styrelsen inte får vägra tillstånd till åtgärd om den inte är till skada eller olägenhet. Avslutningsvis anges i st 3 att styrelsens tillstånd inte krävs om detta föreskrivits i föreningens stadgar.

Utifrån lagtexten framstår det alltså som att denna fråga ankommer på styrelsen, inte stämman. Om ni är oklara över om detta faller in under styrelsens kompetens föreslår jag att ni tar upp frågan på föreningsstämman.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare