Krävs tillstånd för att få hyra ut uthyrningsdel?

Vi behover veta enkelt sak. Vi har kopt i 2004 en bostadsratt med utehyrningsdel.

Behover vi ha tillstand for at hyra ut uthyrningsdel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Då du inte nämner något annat utgår jag från att ni fortfarande kommer bo kvar i den del av bostadsrätten som inte utgör uthyrningsdelen. I sådant fall är det juridiskt sett endast fråga om en inneboende, och inte uthyrning i andra hand. Detta eftersom ni fortfarande anses ha rådighet (d v s kontroll) över lägenheten.

Inget tillstånd krävs

För att få ha en inneboende i en del av er bostadsrätt (uthyrningsdelen) krävs inget tillstånd från bostadsrättsföreningen. Det bör dock tilläggas att det inte får medföra men för föreningen eller någon enskild föreningsmedlem att någon är inneboende i lägenheten (7 kap. 8 § bostadsrättslagen).

Sammanfattningsvis

Så länge som ni fortfarande har kontrollen över bostadsrätten går det bra att hyra ut uthyrningsdelen utan tillstånd från bostadsrättsföreningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare