FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/08/2017

Inget skriftligt kontrakt om uppsägningstid - vad gäller?

Hej! Jag hyr en stol på en salong och jag ville ha den kortaste uppsägningen på 3 mån (hon jag hyr av har sagt att det är 3,6 el 9 månader) och hon sa att 6 månader gäller. Men till saken är att vi har inte skrivit något kontrakt och då är min undran vad är det som gäller då? Det finns inga papper som jag har skrivit på alls.............vill inte att du skriver ut mitt namn tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Avtal har enligt huvudregel inga formkrav i Sverige. Det innebär att det inte krävs något skriftligt kontrakt för att ett avtal ska ha kommit till skott. Om du vill ha 3 månaders uppsägningstid så krävs det bara att du har sagt detta och hon har gått med på det.

Det blir därför en ord-mot-ord-situation här. Då är det den som hävdar något som har bevisbördan i en eventuell tvist, i detta fall du som hävdar att hennes påstådda uppsägningstid inte stämmer. Om du inte har något sätt att göra det övervägande sannolikt att ni kommit överens om 3 månader och har en oärlig motpart som ljuger om saken, så kommer du tyvärr att förlora tvisten om det blir någon.

Lycka till med saken och tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Samuel KarlssonRådgivare