FrågaAVTALSRÄTTFormkrav02/01/2018

Inget särskilt formkrav för generalfullmakt men formkrav för framtidsfullmakt

Jag och min sambo har för avsikt av säkerhetsskäl skriva en generalfullmakt och en framtidsfullmakt båda parter kommer att skriva under skall vi även få våra namnteckningar bevittnade.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag börjar med att redogöra för generalfullmakt så kan konstateras att begreppet generalfullmakt inte finns i lagen utan brukar användas som en beteckning på en fullmakt utan några eller med mycket vida gränser.

Kännetecknande är alltså att fullmakten är allmänt hållen i beskrivningen av vad fullmäktige kan göra för huvudmannens räkning. Det finns inga särskilda formkrav för en generalfullmakts giltighet, så svaret på din fråga vad gäller generalfullmakt är alltså nej, det krävs inte att en generalfullmakt blir bevittnad för att den ska gälla.

MEN om generalfullmakten även ska omfatta avtal om köp, byte eller gåva av fast egendom måste dock fullmakten vara skriftlig för att vara giltig enligt 27 § st 2 avtalslagen.

I övrigt rekommenderas alltid att fullmakter ur rent bevishänseende är skriftliga med två vittnen som kan styrka fullmakten.

Vidare vad gäller en framtidsfullmakt så är fullmaktsformen ny, lagen om framtidsfullmakter träde i kraft 1 juli 2017. Den nya lagen innebär att du har chans att bestämma vem som ska ha rätt att fatta beslut åt dig senare i livet, när du inte längre själv har möjlighet.

För att framtidsfullmakten ska vara giltig behöver den uppfylla vissa formkrav. Framtidsfullmakten ska vara skriftlig och underskriven av två vittnen vid samma tillfälle (enligt 4 § lagen om framtidsfullmakter). Av framtidsfullmakten ska det även framgå vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar, samt vilka villkor i övrigt som ska gälla (enligt 5 §) . Så svar på din fråga vad gäller framtidsfullmakt är alltså ja, det krävs att den blir bevittnad av två vittnen.

Hoppas du fått svar på diin fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare