Inget krav på kvitto vid reklamation

Hej

Har köpt ett strykjärn från obh nordica på Ica Maxi som nu är trasig i sladden. Jag vände mig direkt till obh nordica då jag inte har kvar mitt kvitto. Skickade ett mail med bilder till dom och talade om felet. Till svar får jag att "det var ju tråkigt men så länge du inte har kvitto så går det inte att reklamera varan". Visst har jag rätt att reklamera en söndrig vara utan ett kvitto?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din rätt till reklamation regleras i konsumentköplagen https://lagen.nu/1990:932#P1S2

Av 23§ framgår att du som huvudregel ska reklamera den felaktiga varan till säljaren, alltså i ditt fall till Ica Maxi. Har någon annan, exempelvis tillverkaren åtagit sig att svara för fel i varan kan du också reklamera varan till tillverkaren.

Det finns inget krav på att man ska kunna uppvisa kvitto vid reklamation utan säljaren har en ovillkorlig skyldighet att ta emot din reklamation. Du har alltså mycket riktigt rätt att reklamera din vara utan att kunna uppvisa ett kvitto.

Däremot har du en skyldighet att visa att du har köpt den aktuella varan av säljaren för att säljaren ska bli ansvarig för de fel som har uppkommit. Detta görs med fördel med ett kvitto men även andra sätt kan vara godtagbara. Du kan exempelvis genom kontoutdrag från din bank eller det företag som tillhandahåller ditt kreditkort visa på att varan är köpt i den aktuella butiken.

Om butiken inte accepterar detta så blir det vid en eventuell tvist upp till en domstol att avgöra vilket bevisvärde som ska tillmätas ditt alternativ till ett kvitto.

Mitt råd är att du vänder dig till butiken där du köpt varan och reklamerar varan där. Till stöd kan du då ha med dig ett kontoutdrag eller liknande som visar vart du köpt varan.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare