FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/01/2017

Ingen skyldighet att ange förare som kört för fort

Hej. Min pojkvän körde min bil. Han körde för fort. Jag har fått brev hem där jag ska ange vem som körde min bil det aktuella datumet.

Måste jag verkligen göra det?

Lawline svarar

Hej,

enligt legalitetsprincipen så kan det som inte är föreskrivet i lag aldrig vara brottsligt. Legalitetsprincipen kan vi bland annat utläsa i 1 kap. 1 § brottsbalken.

Det finns i dagsläget ingen lag som säger att man måste ange vem som kört en bil som har åkt för fort.

Alltså, du är inte skyldig att ange vem som körde din bil. Du kan inte heller bli straffad om du inte talar om vem som körde, oavsett om du vet om vem som körde bilen.

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet.

MVH

Zinar BudakRådgivare