Ingen beskattning vid försäljning av del av bostadsrätt till sambo för anskaffningspriset

Hej!

Vår situation ser ut så här, min sambo äger bostadsrätten vi bor i. Nu vill jag gå in med en summa så att jag blir 50% delägare och att vi då också delar lika på lånet på bostadsrätten. Min sambo köpte bostadsrätten för 1615000:- och vill sälja den för samma pris till mig. Det vi undrar över är eventuella kostnader och om han behöver skatta när han säljer hälften till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det tre inkomstslag som man kan skatta i: tjänst, näringsverksamhet och kapital. En bostadsrätt utgör en sådan tillgång där eventuell kapitalvinst eller kapitalförluts ska tas upp i inkomstslaget kapital. Bestämmelserna om inkomstslaget kapital finns i 41 kap. inkomstskattelagen.

I ditt fall så kommer din sambo att sälja bostadsrätten till dig för det pris som han köpte den för. Detta innebär att han varken kommer göra en kapitalvinst eller kapitalförlust vid försäljningen vilket i sin tur innebär att han inte heller behöver skatta något. Det är alltså bara vid en eventuell kapitalvinst som beskattning blir aktuellt.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare