FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/01/2016

Ingen möjlighet till förkortning av villkorlig dom

Kan man få en villkorlig dom för misshandel förkortad?

Det är en gammal dom som är ett hinder vid ansökan till arbete inom kommunen.

Skött sig prickfritt sedan domen vann laga kraft.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 27 kapitlet 3 § Brottsbalken ska den som erhåller villkorlig dom vara underkastad en prövotid på 2 år. Det finns tyvärr ingen möjlighet att förkorta denna tid. Sedan domen vann laga kraft har du endast så kallade extraordinära rättsmedel att tillgripa, så som resning. Dock är det ingen grund för till exempel resning att domen är ett hinder vid arbetsansökan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare