Ingen kontakt med pappa, rätt till arv?

Hej,min dotter blev gravid med en gift man.Han vill inte ha med barnet att göra,däremot har han gjort ett faderskapstest och godkänt detta.Han betalar inte underhåll eftersom min dotter vid denna tidpunken bodde ihop med en annan man.Han står som vårdnadshavare förtillfället och betalar underhåll.Ingen av männen har kontakt med barnet.Har barnet rätt att ärva sin biologiska pappa.Mvh Anneli

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det följer av 2 kap 1§ ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1) att ett biologiskt barn har alltid rätt att ärva efter sina föräldrar. Barnet har alltså rätt till arv från sin biologiska pappa oavsett deras kontakt. Pappan kan däremot ha minskat barnets arv genom ett testamente, men barnet har alltid rätt till sin laglott vilket är hälften av arvslotten, se 7 kap 1§ ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1). Detta är vad som gäller om mannen i din fråga är den biologiska pappan och detta är fastställt genetiskt genom ett faderskapstest.

Det är oklart i din fråga vad faderskapstestet visade. Om det skulle vara så att mannen inte är pappa till barnet kan faderskapet hävas av han själv, eller om han avlidit, av maka eller den som står näst på tur att ärva (ex. biologiskt barn), se 3 kap 1§ föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K3P1S1). I de fallen kan faderskapet hävas på den grunden att barnet och föräldern inte har bott tillsammans. Annars har det ingen betydelse för rätt till arv.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare