Ingen generell ångerrätt på konsumentköp i butik

Hej!

Jag köpte en jacka på Zara för 1199 kronor och nu har de ändrat priset till 699 kronor utan att signalera att det är nedsatt (på hemsidan i Sverige), dvs, det verkar inte råda någon rea. Jag undrar vad jag har för rättigheter i detta fallet? Har jag rätt att få tillbaka mellanskillnaden?

Tack på förhand. Mvh Stephanie

Lawline svarar

Hej

Eftersom det råder fri prissättning på marknaden har affären rätt att sätta de priser de önskar och har ingen skyldihet att signalera att en vara kommer att sättas ner i pris. När du köpte jackan från butiken ingick du ett avtal om köp enligt konsumentköplagen med butiken. Enligt konsumentköplagen har du som konsument ingen laglig ångerrätt. Däremot tillämpar många butiker ändå en generell ångerrätt genom öppet köp på viss tid eller bytesrätt inom om viss tid. Om det står angivet på kvittot att du har öppet köp på jackan kan du givetvis lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka för att sedan beställa jackan till nedsatt pris på hemsidan, under förutsättning att tidsfristen inte har passerats samt att jackan är oanvänd.

När man beställer en vara på nätet gäller istället distansavtalslagen och enligt den finns en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, se 2:10 Distansavtalslagen här. Varan ska givetvis även här vara i oförändrat skick och oanvänd för att ångerrätten ska kunna utnyttjas.

Victor SundhRådgivare