FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt22/02/2017

Ingen gåvoskatt - men kapitalvinstbeskattningen påverkas

Hejsan!

Jag har läst via denna webbsida att det fungerar utmärkt att ge bort en bostadsrätt som gåva genom ett överlåtelseavtal.

Min fråga är, tillkommer det någon skatt? Eller är det 100% skattefritt från båda håll i det fall man ger någon en bostadsrätt som gåva?

Tack på förhand!

/Felicia

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvoskatten togs bort för ett antal år sedan, detta går numera att utläsa ur inkomstskattelagen (IL) 8 kap. 2 §. Så det stämmer att det inte ska utgå någon skatt när gåvan ges/tas emot. Däremot kan man säga att det sker en slags fördröjning av skatten, då gåvotagaren senare ska sälja bostadsrätten (förutsatt att bostadsrätten har ökat i värde från det att den köptes av givaren). Det man skattar på då är ju själva vinsten av försäljningen, men hur man beräknar vinsten påverkas när man har mottagit egendomen genom gåva. Jag kan försöka illustrera med ett exempel.

Exempel:

Person A har en bostadsrätt som A köpte för 100 000 kr. Person A ger sedan bostadsrätten till person B, då bostadsrätten är värd 200 000 kr. Det utgår då ingen skatt på denna transaktion, varken för givaren eller mottagaren (förutsatt att det är en ren gåva). När person B väl senare säljer bostadsrätten så är den värd 300 000 kr, vilket person B också får för sin försäljning. Denna transaktion ska kapitalvinstbeskattas.

Beräkningen av kapitalvinsten (44:13-14, 46:8-11 IL) ser ut som följande (förenklat):

* ersättningen för den avyttrade tillgången (300 000) minskat med utgifterna för avyttring (försäljningskostand, exempelvis mäklararvode),
* minskat med omkostnadsbeloppet.

= kapitalvinsten (den vinst man beräknar skatten utifrån, se nedan)

Omkostnadsbeloppet utgör utgiften för anskaffning och vissa förbättringsutgifter som man haft på bostaden. I det här fallet, eftersom gåvotagaren inte haft någon utgift för anskaffning, då det var en gåva så får gåvotagaren ”ta över” givarens anskaffningsutgift, vilket i vårt exempel var 100 000 kr. Om gåvotagaren istället köpt bostaden för 200 000 kr som den var värd vid tillfället för överlåtelsen hade alltså omkostnadsbeloppet bestått av 200 000 kr istället. Om vi förutsätter att det inte har skett några förbättringsarbeten på bostaden och att utgifterna för avyttring (försäljningskostand, mäklararvode) är 10 000 kr:

Om bostaden överlåts som gåva:
300 000 (försäljningsersättning) - 10 000 (försäljningskostnad - 100 000 (anskaffningsutgift) = 190 000
Kapitalvinsten blir, när B säljer bostaden, 190 000 kr. Skatt utgår på 22/30 av kapitalvinsten, och skatten ligger på 30 % vilket betyder att skatten som person B får betala vid försäljning är (190 000 x 22/30) x 30 % = 41 800 kr.

Om bostaden överlåts genom försäljning för 200 000 kr:
300 000 (försäljningsersättning) - 10 000 (försäljningskostnad) - 200 000 (anskaffningsutgift) = 90 000
Kapitalvinsten blir, när B säljer bostaden, 90 000 kr. Skatt utgår på 22/30 av detta och skatten ligger på 30 % vilket betyder att skatten som person B får betala vid försäljning är (90 000 x 22/30) x 30 % = 19 800 kr.

Detta var ett lite förenklat exempel för att illustrera att eftersom kapitalvinsten som beräknas när överlåtelsen skett genom gåva blir större än när den skett genom försäljning, så kan man säga att den skatt du inte betalar när du tar emot gåvan betalar du istället när du säljer bostaden. Allt detta förutsatt att bostaden har ökat i värde.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du välkommen att komma in med en ny till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare