FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/06/2016

Ingår villan som är betalad med arv i bodelningen?

Hej! Jag har fått pengar efter min avlidne sambo, min sons pappa 2008. Jag köpte ett radhus för dem pengarna. Sen träffade jag en ny man 2009 och gifte mig 2010 och vi sålde radhuset och köpte en villa för samma pengar som jag fick för radhuset. Mina arvspengar . Jag står som ensam ägare på villan också. Jag vill skilja mig och undrar hur det blir vid en bodelning då det är mina arvspengar som finns i huset. Finns inget äktenskapsord. Mvh Susanne

Lawline svarar

Hej Susanne!

Tack för din fråga. I en bodelning ska allt som är giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken(den finner du här). Vad som utgör giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom genom exempelvis ett testamente eller äktenskapsförord. Det vill säga att om det inte finns något äktenskapsförord mellan dig och din make, eller testamente som föreskriver att egendomen ska vara enskild betyder det att villan ska ingå i bodelningen

Efter att giftorättsgodset är fastställt har var make rätt att göra avdrag för sina skulder som hänför sig till giftorättsgodset. Det som återstår ska läggas samman med den andre makens giftorättsgods och därefter ska delas lika enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken.

Sammanfattningsvis innebär det att villan ska ingå vid eventuell skilsmässa. Det bör tilläggas att dessa regler endast gäller om ni inte kommer överens om något annat. Det är fritt för makar i skilsmässa själva komma överens om hur de vill fördela egendomen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Mathilda AnderssonRådgivare