FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/01/2017

Ingår sparade pengar i bodelningen?

Hej! jag är gift och har 1 barn gemensamt med min man. Sen har han 3 barn och jag 1 .

Om min man skulle avlida, vad händer då med mina sparade pengar jag har på mitt privata konto?

Kommer hans barn få del av dem då?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid dödsfall sker bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB, vilket innebär att makarnas giftorättsgods läggs ihop och sedan delas på hälften, se 11 kap. 3 § ÄktB.

Det som inte är giftorättsgods är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB, och ingår inte i bodelningen. Den enskilda egendomen kan således din mans barn inte ta del av. 7 kap. 2 § ÄktB uppställer ett antal punkter som visar när egendom är enskild. Detta är fallet om ni exempelvis skrivit i äktenskapsförord att egendomen ska vara enskild eller om du fått pengarna i gåva eller genom arv med villkoret att det ska vara enskild egendom.

Svaret på din fråga blir att dina pengar kommer att ingå i bodelningen om inte någon av kriterierna i 7 kap. 2 § ÄktB är uppfyllda. Det finns fortfarande möjlighet för er att skriva äktenskapsförord om du vill göra dina sparade pengar till enskild egendom. Ett äktenskapsförord kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare