Ingår semesterersättning i min månadslön?

Jag har månadslön. Och haft 2 veckor semester. Det ända extra jag fick var 1674kr för 9 dagar. Semester ingår alltså i månadslönen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så undrar du om du får semesterersättning direkt på din månadslön? Det är inte enkelt att svara på utan det beror på. Det beror bland annat på om du som anställd har kollektivavtal och isåfall vilket kollektivavtal och bransch.

Jag skulle rekommendera dig att kolla närmare på lönespecifikationen och kolla om semesterersättning står med på den.

Kontakta gärna oss igen om du har fler frågor!

Oskar ForsbergRådgivare