Ingår pengar som getts i arv i samboegendom?

Hej

Jag och min sambo ska separera. Vi äger ett hus tillsammans (50% var).

För ett antal år sedan fick jag 200 000 kr från två livförsäkringar då min far avled. Pengarna från dessa användes bl.a. till husrenovering, lösen av ett lån (bil eller hus kommer inte riktigt ihåg) och konsumtion. Jag sa till sambon att jag ville ha ut dessa om vi separerade (vilket var nära redan då) MEN jag har inget skriftligt på det.

Nu vill jag ha ut dessa pengar vilket hon motsätter sig. Kan dessa pengar ses som ett arv som inte ska ingår i samboegendom (om jag har förstått det hela rätt)?

Lawline svarar

Hej Mickael!

Inledningsvis kan sägas att det bara är gemensamt bostad och bohag som utgör samboegendom (se SamboL 3 §). Det vill säga att all annan egendom tillhör den sambo som äger det. I samboegendom ingår vidare inte tillgångar/egendom som den ena sambon fått i arv med villkor från arvslåtaren att egendomen skall var mottagarens enskilda egendom. Lägg märke till att det måste varit villkorat från arvlåtaren att arvet ska vara just din enskilda egendom genom ett muntligt eller ett skriftligt villkor. Det vill säga att pengarna du fått i arv är enbart dina dels för att det inte är samboegendom dels om du fått pengarna i arv med villkor om att det är din enskilda egendom (´se SamboL 4 § p 3).

Nu verkar pengarna du fått i arv inte längre finnas kvar, däremot skall egendom som trätt i arvets ställe inte heller ingå i samboegendom, så kallad surrogation (se SamboL 4 § p 4). Om ni då har konsumerat pengarna du fått i arv exempel genom avbetalning på lån finns det ingen egendom som trätt i arvets ställe. Det torde då bli svårt att kräva din sambo på pengar på grund av att du fått pengarna i arv eftersom pengarna inte längre finns kvar.

Lawline RådgivareRådgivare