Ingår livförsäkringen i kvarlåtenskapen?

Hej

Om jag skulle avlida nu så skulle mitt dödsbo tyvärr inte ha kvar några tillgångar utan enbart skulder och som jag har förstått det så ärver inte mitt barn mina skulder men samtidigt så får han ju ingenting heller. Hur blir det med en livförsäkring där han är angiven som försäkringsmottagare ?? Får han ut detta belopp eller kommer detta att användas för att betala dödsboets skulder ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förutsatt att din son har förordnats som särskild förmånstagare till din livförsäkring så kommer värdet av försäkringen inte att ingå i kvarlåtenskapen efter dig utan istället tillfalla din son direkt. Beloppet kan alltså inte användas för att täcka dödsboets skulder. Detta framgår av försäkringsavtalslagen 14 kap. 7 § (https://lagen.nu/2005:104#K14)

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare