FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/10/2017

Ingår försäkringsersättning i bodelning mellan makar/sambos?

Jag undrar om min försäkrings pengar efter en misslyckad operation skall med vid en bodelning eller är det min enskilda egendom

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning mellan makar

Som huvudregel ska all egendom som en make äger och som inte gjorts till makens enskilda ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det finns emellertid vissa undantag. Trots att egendom är giftorättsgods (egendom som make äger som inte är enskild egendom) får den tas undan, om den är av sådant personligt slag att den inte rimligen skulle kunna ingå i en bodelning.) Ersättning för personskada är sådan egendom som får undantas (10 kap. 2a § äktenskapsbalken). Av förarbetena (arbeten som ligger till grund för lag) framgår att även ersättning som betalats ut av ett försäkringsbolag innefattas. Ersättningen du har fått får alltså undantas.

Bodelning mellan sambor

Vid bodelning mellan sambor omfattas enbart bostad och bohag, som köpts för gemensam användning (3 § sambolagen). I det fall samboförhållandet upphör är det endast sådan egendom som ska delas mellan samborna (8 § sambolagen) Det innebär att en sambo inte kan hävda någon rätt till de pengar som betalats ut i form av ersättning från sjukförsäkring.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare