Ingår enskild egendom i makars arvsrätt?

Hej, om testamentets enskild egendom gäller över giftorätten undrar jag hur länge? Om sonen som fått en fastighet testamenterat som enskild egendom såsmåningom dör kommer då hans hustru inte att ärva fastigheten utan bara bröstarvingen dvs deras gemensams barn. Går det att skriva så att hon har rätt att bo kvar i fastigheten? Även om hon inte äger den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittas i ärvdabalken (ÄB) och regler kring äktenskap hittas i äktenskapsbalken (ÄktB).

Giftorättsgods

När en make avlider så ska en bodelning göras, 9 kap. 1 § ÄktB. Egendomen som ingår i en bodelning kallas för giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB. Undantaget från giftorättsgods är så kallad enskild egendom. Egendom som en make ärvt genom testamente med villkoret att egendomen ska vara makens enskilda är enskild egendom, 6 kap. 2 § ÄktB.

Makars arvsrätt

Makar ärver av varandra, make ärver före gemensamma barn, 3 kap. 1 § ÄB. Det som finns kvar ifrån den avlidne maken, efter bodelning, kallas för kvarlåtenskap. Enskild egendom ingår inte i en bodelning dock ingår enskild egendom i kvarlåtenskapet som den efterlevande maken ärver. Den efterlevande maken ärver kvarlåtenskapet med fri förfoganderätt vilket innebär att den efterlevande maken får förfoga över egendom som den vill dock inte testamentera eller ge bort den i gåva. När den efterlevande maken går bort så har gemensamma barn rätt till efterarv efter den först avlidne maken. Det innebär att din sons hustru ärver fastigheten efter din son, deras gemensamma barn får vänta på sitt arv tills deras mamma också avlider.

Slutsats

Fastigheten är enskild egendom dock ingår den i makars arvsrätt, din sons hustru kommer därmed att ärva fastigheten före deras gemensamma barn. Det bör därför inte vara några problem för henne att bo kvar i huset.

Hoppas du har fick svar på din fråga, om du vill ha mer rådgivning kan du boka tid med en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare