FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/05/2017

Ingår byggsats i fastighetsköp?

Hej!

Ingår detta vid köp av fastighet och räknas det som ett fastighetstillbehör?

En byggsats omfattande virke, skruvar och spik som fortfarande ligger på uppfarten på de lastpallar som de levererades på. Syftet var att bygga en veranda av byggsatsen. Verandan har dock inte byggts klar. I själva verket har säljaren bara hunnit gjuta plintar (fästanordningar) till verandan.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om vad som tillhör en fastighet finns i 2 kapitlet jordabalken.

För att tillhöra fastigheten krävs det att sakerna är anbragda (fastighetstillbehör 1 §) eller försedda (byggnadstillbehör 2 §) för stadigvarande bruk. Alltså ditsatta för permanent användande. Sakerna du nämner kommer därför inte ingå i fastighetsköpet om du inte kommer överens med säljaren om annat. Plintarna däremot ses som fast egendom.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare