FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/01/2017

Ingår ärvd fastighet i bodelningen

Hej.

Min pappa gick bort 2008 och jag och min syster ärvde då hans barndomshem med tillhörande skog.

Jag gifte mig år 2012 och nu ska vi skiljas.

Jag undrar om min man då har någon rätt att göra anspråk på denna ärvda fastighet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Beroende på hur arvet har tilldelats dig kommer svarit bli något annorlunda.

Den fastighet som har givits till dig i form av arv är som huvudregel såkallat giftorättsgods och kommer därmed att ingå i en bodelning då ni skiljer er. Om fastigheten testamenterats till dig med villkor att den ska vara din enskilda kommer den dock att klassas som enskild egendom och vara undantagen en bodelning.

Detta kan utläsas ur 7:1 samt 7:2 Äktenskapsbalken (ÄktB).
7:1 ÄktB fastställer att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods.
7:2 ÄktB 4 punkten fastställer att ärvd egendom förvisso kan vara enskild egendom, men endast om det är föreskrivet som enskild egendom genom testamente.

Om det däremot skulle vara så att fastigheten har givits till dig genom arv och dessutom har villkorats som din enskilda så kommer den att undantas bodelningen, din man kan i det fallet inte göra något anspråk på den.

I det fall fastigheten klassas som giftorättsgods kommer den att ingå i er bodelning. Detta fastställs i 10:1 ÄktB.
Det är här dock viktigt att poängtera att trots att egendomen är giftorättsgods så är det fortfarande "din" egendom. Det är också viktigt att poängtera att det endast är din del av fastigheten som klassas som giftorättsgods och går till bodelning, inte din systers andel.

Om du efter bodelningen har giftorättsgods till ett större värde än din mans kan du behöva efterge egendom till förmån för honom. Du väljer själv vilken egendom du efterger till honom. Om du vill behålla all din egendom kan du istället välja att betala din man det belopp som krävs för att er bodelning ska vara jämnt fördelad.
Detta framgår av 11:7, 11:9 ÄktB.

För det fall att din man har egendom till ett högre värde än dig kommer du behålla all din egendom.

Sammanfattningsvis - Din man kan inte göra något anspråk på den ärvda fastigheten. Om den räknas som enskild behöver du inte alls oroa dig, då är den undantagen bodelningen. Om den ärvda fastigheten räknas som giftorättsgods kommer den att räknas med i bodelningen vilket gör att värdet på ditt giftorättsgods kan komma att vara högre än din mans. Du har dock själv rätt att välja vilken egendom du isåfall ska överföra till din man för en jämn fördelning mellan er, eller om du istället vill betala honom mellanskillnaden.
Endast din del av fastigheten kommer att ingå i bodelningen, inte din systers.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare