Ingående av avtal via Facebook

Hejsan! Jag har gjort en försäljning via en facebooksida. Detta skedde via en budgivning där en person vann budgivningen och vi kom överens om tid för hämtning och kontant betalning. Köparen har nu valt att inte dyka upp och genomföra köpet. Är det juridiskt bindande att säga att man ska köpa en sak genom budgivning och sen välja att inte genomföra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

För juridisk bundenhet krävs att ett giltigt avtal ingåtts, vilket sker då ett anbud besvaras med en accept (se 1 § avtalslagen). Eftersom Du ej närmare beskrivit hur budgivningen gått till kan inte avgöras vilka moment i denna som svarar mot respektive rättshandling. Ej heller kan några säkra slutsatser i denna del dras av Er överenskommelse om hämtning och betalning. Ändock förefaller det högst sannolikt att avtal ingåtts eftersom Du skriver att Ni "[kommit] överens om" vissa formaliteter, vilket utan tvekan indikerar att Ni haft en gemensam vilja att ingå avtal (vore så inte fallet torde alla förberedelser inför en transaktion vara onödiga), om än det är oklart exakt hur detta skett. Avtalsbundenhet bör därför, om jag tolkar din beskrivning korrekt (att ett anbud besvarats med en accept), ha uppstått.

Att avtalet ingåtts via Facebook innebär dessvärre vissa bevissvårigheter då det åligger dig styrka avtalets riktighet om den skulle ifrågasättas i tvist inför domstol. Du måste kunna bevisa att den kontot påstås tillhöra också varit den som företagit de rättshandlingar varigenom avtalsbundenhet uppstått (antingen avgivit anbud eller besvarat sådant med accept), vilket kan vara svårt. Detta är dock snarare en teknisk fråga än en juridisk sådan, varför ingen vidare vägledning kan ges i detta sammanhang.

Sammanfattningsvis finner jag det således sannolikt att avtal ingåtts då din beskrivning av händelseförloppet indikerar en gemensam partsvilja. Vid tvist inför domstol kan det dock bli svårt att styrka avtalets giltighet eftersom det måste bevisas att den påstådda motparten (kontrahenten) också varit den Du kommunicerat med.

Avtalslagen finner Du här.

Vill Du föra ärendet vidare kan det vara bra att först rådgöra med en kunnig jurist. Tid hos sådan kan bokas här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare