Ingående av avtal utan att vara firmatecknare

hej jag har tydligen tecknat ett avtal utan att jag har rätt till det ( är ej firmatecknare el har fått nån fullmakt att göra det) jag trodde det var en myndighet som ville ha uppgifterna. och nu har jag fått en faktura hur ska jag bestrida denna/ har jag rätt att bestrida denna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har ställt din fråga till Lawline!

Eftersom du skriver att du inte har haft firmateckningsrätt utgår jag ifrån att det stämmer. Gick det att kontrollera att du inte var firmatecknare är avtalet ogiltigt. Däremot, var företaget du tecknade avtalet med i god tro om att du var firmatecknare eftersom du på något sätt vilseledde de till att tro att du var det, så är avtalet bindande.

Företaget du ingått avtalet för måste bestrida fakturan till det andra företaget. Detta kan enkelt göras genom mail där ni förklara att du inte har haft firmateckningsrätt och därmed inte kan ha bundit företaget i fråga till något avtal. Det behöver inte vara svårare än att ni i ett mail skriver att ni bestrider fakturan, uppger fakturanummer och anledningen till att ni bestrider avtalet är att du inte haft firmateckningsrätt. Det finns registreringar hos Bolagsverket på vem som är firmatecknare och som då får företräda företaget som ni kan dra ut och visa på att du inte har haft rätten att ingå avtal. Dessa register finns just för att motparten enkelt ska kunna kontrollera vem som har firmateckningsrätt. Vidare ligger till viss del ett ansvar hos motparten att de till att de ingår avtal med behörig person. Skulle de vägra ta bort fakturan kommer det säkerligen komma ett inkassokrav vilket du då också ska bestrida, men då till Kronofogden.

En möjlighet som du själv redan har tagit upp är att det skulle ha förelegat en ställningsfullmakt enligt 10§ avtalslagen som hade gett dig rätt till vissa inköp och/ eller ingående av avtal, vilken gäller vissa anställda som då har rätt att företräda bolaget inom ramen för sin anställning, t.ex. har en inköpsansvarig på ett företag rätt att träffa vissa avtal om inköp för företagets räkning. Anses det föreligga ställningsfullmakt är ni även där bundna av avtalet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Gott Nytt År

Ophelia WigströmRådgivare