Ingående av avtal genom realhandlande samt återgång av avtal ingånget av underårig

Hej!

Ingår jag ett avtal om jag sätter mig i en spårvagn utan att betala? Har jag kanske ingått ett realavtal?
Sedan har jag en fråga som lyder såhär: Kalle är 15 år och går in i en affär och köper ett par jeans. Näringsidkaren ångrar sig efteråt eftersom dessa var jeans som hon hade tänkt köpa åt sin lillebror i födelsedagspresent, hon får veta då att Kalle är lillebrors klasskompis och är 15 år gammal. Dagen efter kommer Kalle med hans mamma (som inte vet något om köpet) butiksbiträden kräver att köpet skall återgå men Kalles mamma är nöjd med sonens köp och vill inte återge byxorna. Vad är rätt?
Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Då det tycks som om du är medveten om att det är avgiftsbelagt att åka spårvagn gäller att du genom ditt handlande ingår ett avtal. Detta kallas att ingå ett avtal genom realhandlande, vilket är ett sätt att ingå avtal genom sitt handlande snarare än att uttrycka sin vilja att bli bunden med ord. Detta bör skiljas från så kallade realavtal, vilka snarare är formalavtal som kräver fullgörelse av avtalet för att avtalet ska bli bindande. Ett typexempel på ett realavtal är exempelvis gåva av lös egendom, där gåvan generellt endast blir bindande först när den har fullgjorts.

Avseende frågan om Kalle gäller enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB) att den som är under arton år inte får råda över sin egendom eller åta sig förbindelser, utom i vissa särskilt angivna fall. Detta innebär att en person som är under arton år inte har rättshandlingsförmåga, vilket båda parter måste ha för att ett bindande avtal ska kunna komma till stånd. Det finns undantag från denna regel i 9 kap. 3 § 1 st. där det stadgas att en underårig som har fyllt sexton år och förvärvat pengar genom eget arbete (exempelvis genom sommarjobb) får råda över denna inkomst.

Har en underårig utan erforderligt samtycke, dvs av exempelvis en förälder, ingått avtal, har motparten (i detta fall näringsidkaren) rätt att frånträda avtalet så länge avtalet inte blivit godkänt eller behörigen fullgjort. Detta framgår av 9 kap. 6 § FB. Dock får avtalet inte frånträdas om näringsidkaren visste att Kalle var underårig. I detta fall har avtalet förvisso blivit godkänt av Kalles mamma, men för att detta ska kunna åberopas mot näringsidkaren måste godkännandet ha kommit näringsidkaren till handa. I detta fall sker godkännandet först efter det att näringsidkaren vill frånträda avtalet. Det framgår även av frågan att näringsidkaren vid avtalstillfället inte visste att Kalle var underårig. Detta innebär att näringsidkaren har rätt att frånträda avtalet.

Då det är konstaterat att avtalet kan frånträdas gäller enligt 9 kap. 7 § 1 st. att prestationerna ska återgå, dvs att byxorna respektive pengarna ska återlämnas.

Jag hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare