Ingående av anställningsavtal och förtida avbrytande av praktik

Jag går just nu på ett vikariat som löper ut snart. Jag har fått frågan från min arbetsgivare om jag skulle vilja fortsätta på ett förlängt vikariat, fram till hösten. Det svarade jag ja på, men har ännu inte skrivit under något nytt kontrakt. Nu har jag istället blivit erbjuden en tillsvidaretjänst på ett annat företag. Har jag rätt att säga till nuvarande chef att jag "ångrat mig"/fått ett bättre erbjudande och bara jobba kvar resten av det nuvarande vikariatets tid. Eller har jag redan förbundit mig på det efterföljande vikariatet, trots att jag inte skrivit under det nya kontraktet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett anställningsavtal ingås formlöst, vilket innebär att det inte finns något krav på skriftlighet för att ett avtal ska ha anses kommit till stånd. Genom att svara ja på frågan har du därför ingått ett avtal.
Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning enligt 5 § p 2 Lag om Anställningsskydd (LAS). Huvudregeln för tidsbegränsade anställningar är att dessa inte kan avbrytas i förtid, annat än om kontraktsparten grovt åsidosatt sina åligganden. Detta gäller under förutsättning att inget annat avtalats, vilket framgår av 4 § LAS. Utifrån din fråga verkar det inte som ni diskuterat detta. Dock finns möjlighet att det finns bestämmelser om detta i ditt nuvarande anställningsavtal. Om det inte är reglerat har du troligtvis tyvärr inte rätt att avbryta ditt vikariat i förtid.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare