Inga formkrav vid återkallelse av testamente

Ett testamente har upprättats av två makar men senare annullerats genom att de två makarna skrivit under annulleringen men deras underskrifter har inte bevittnats av två personer. Ingen lagenlig annullering således. Gäller testamentet då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inga formkrav för ett återkallande av ett testamente, utan enbart formkrav för upprättande av ett testamente. Ett testamente är bara giltigt om testatorn vill. Har testatorn återkallat testamentet genom att t.ex. förstöra testamentet eller skrivit ett nytt testamente så är det tidigare testamentet ogiltigt. Det räcker dock inte att testatorn enbart har bestämt sig för att det är ogiltigt, utan testatorn måste agera för att det inte längre ska vara giltigt. Se 10 kap. 5 § ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K10P5S1 .

Genom att makarna har skrivit ner en återkallelse av testamentet så är testamentet ogiltigt.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare