Införsel och servering av alkohol mot betalning på privat arrangemang

Hej. Jag hade tänkt att ha en privat födelsedags fest där jag räknar med att det kommer 150-200 personer och då har jag lite frågor gällande att servera alkohol.

Får jag ta betalt för alkoholen för att kunna dra ner på de utgifter som jag kommer lägga ut?

Får jag servera till personer som är 18 år?

Måste jag ha serveringstillstånd för denna fest?

Får jag servera alkohol som är inköpt i Tyskland ?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Servering av alkoholdrycker

Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. Dryck som innehåller en alkoholhalt om 2,25 volymprocent eller mindre betraktas som lättdryck, 1 kap. 5 § alkohollagen (2010:1622).

För servering av alkoholdrycker krävs normalt serveringstillstånd, 8 kap. 1 §. Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer som sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna kostnaden för inköp av dryckerna och om serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker, 8 kap. 1 a §. Ett enstaka tillfälle innebär att det inte ska vara fråga om återkommande evenemang. I förväg bestämda personer innebär exempelvis att de 150-200 personerna på något sätt ska vara bestämda i förväg, exempelvis genom att inbjudan har skickats ut via brev, sms, telefonsamtal, inbjudan till Facebook-grupp och så vidare. Samtliga personer måste inte vara inbjudna, men det ska inte heller vara så att slumpmässiga personer trampar in på festen. Med lokal där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- och lättdryck avses exempelvis en nattklubb eller bar.

Alkoholdrycker får serveras till den som har fyllt 18 år, 3 kap. 7 § andra stycket.

Försäljning av alkoholdrycker

Alkoholdrycker får normalt inte säljas om det inte föreligger rätt till det enligt alkohollagen, 3 kap. 1 §. Av 8 kap. 1 a §, som jag tidigare har redogjort för, framgår att de får säljas av privatpersoner under vissa förutsättningar.

Alkoholdrycker ska säljas utan vinstintresse. Det betyder att de högst ska säljas till inköpspris för att inte klassas som kommersiell försäljning.

Importerade alkoholdrycker

Alkohollagen gör avseende servering av alkoholdryck ingen distinkt skillnad mellan sådan som är köpt på Systembolaget och sådan som är importerad från ett annat EU-land.

Det är tillåtet att handla alkoholdrycker i Tyskland och föra in det i Sverige eftersom det är förbjudet för EU:s medlemsländer att införa kvantitativa importrestriktioner för varor, artikel 34 fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF).

Införsel av alkoholdrycker måste dock vara avsedda för eget bruk för att importen ska vara i linje med Sveriges alkoholmonopol, jfr 4 kap. 4 § första stycket 2 alkohollagen. Det finns så kallade referensnivåer som alstrar en allmän uppfattning om vad som kan anses utgöra eget bruk. Även andra omständigheter än alkoholmängden kan komma att ligga till grund för bedömningen. 10 liter spritdrycker, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter öl anses normalt utgöra import för eget bruk, se artikel 32.3 b i rådets direktiv 2008/118/EG av den 16 december 2008.

Med eget bruk avses även införsel av alkoholdrycker till familjemedlemmar, släktfester eller som gåva. Termen "eget bruk" har inte varit uppe för bedömning i Högsta domstolen, varför termen bör användas med försiktighet. Att föra in alkoholdrycker och servera på en privat fest torde falla in under termens innebörd. Jag ställer mig dock tveksam till att samma bedömning görs avseende försäljning av alkohol på en privat fest. Det är inte längre fråga om eget bruk i egentlig mening, eftersom de säljs, varvid äganderätten till alkoholdrycken övergår till den köparen.

Sammanfattning

Det förefaller inte vara några problem med att servera alkoholdrycker till de som har fyllt 18 år på din privata fest utan serveringstillstånd. Det ska dock vara under kontrollerade former såsom stadgas i 8 kap. 1 a § alkohollagen. Du kan ta kontakt med kommunen för att säkerställa saken. Du kan sälja alkoholdrycker som har köpts på Systembolaget till inköpspris, men det står oklart om importerade alkoholdrycker får säljas över huvud taget till följd av termen "eget bruk".

Goda råd

Jag rekommenderar att du antingen säljer alkoholdrycker som du har köpt på Systembolaget alternativt att du importerar alkoholdrycker från Tyskland som du bjuder på. Att sälja alkoholdrycker som har införts från Tyskland avråder jag ifrån eftersom jag inte tolkar det som eget bruk då äganderätten faktiskt övergår från dig till köparen. Det är ett fullt logiskt argument. Om du väljer att importera alkoholdrycker vill jag påminna om att du gärna ska visa upp bevis för att det är för eget bruk, det vill säga att du ska servera det på en privat födelsedagsfest. Om du nämner att du ska servera det mot betalning, ställer jag mig positiv till att tullen kommer konfiskera alkoholen och misstänka dig för smuggling eftersom införseln antas vara för kommersiellt syfte.

Tänk under serveringen också på att alkoholdrycker inte får lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel. Alkoholdrycker får inte heller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att drycken är avsedd att olovligen tillhandahållas någon. Du ska även försäkra dig om att mottagaren har uppnått 18 års ålder, 3 kap. 8 § alkohollagen. Eventuell försäljning ska skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras och du ska se till så att ordning och nykterhet råder, 3 kap. 5 §.

Du hittar alkohollagen här.

Du hittar FEUF här.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare