Information efter uppsägning på grund av personliga skäl

Om man blivit uppsagd av personliga skäl och vill bestrida detta, men inte är medlem i facket, hur går man tillväga? Vad skriver man i bestridandet och vart skickar man det?

Jag försöker ta reda på vad de personliga skälen är, det jag kan komma på är att jag varit långtidssjukskriven, men är nu tillbaka på 50%, samt kommer snart gå upp i arbetstid. Inga försök har gjorts till omplacering etc

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man blir uppsagd har arbetsgivaren ett antal skyldigheter att iaktta. För det första måste uppsägningen enligt 8 § LAS vara skriftlig, och arbetsgivaren ska också uppge vad arbetstagaren ska göra ifall hen vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning av uppsägningen. Enligt 9 § ska arbetsgivaren också skyldig att uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen om arbetstagaren begär det. Innan du har de skälen är det svårt att säga om det finns grund för uppsägning.

Med fördel bör du alltså kontakta arbetsgivaren och påtala de skyldigheter som måste iakttas. När du vet vilka omständigheter som ligger till grund kan du stämma inför tingsrätt eftersom du inte är medlem i facket och yrka på ogiltighet eller skadestånd om du och arbetsgivaren inte kan finna en lösning. Innan du stämmer arbetsgivaren bör du kontakta en jurist så att du vet om du har grund för din åsikt så att det är värt den tid och de pengar det innebär att processa.

Matilda HellströmRådgivare