Indrivning av skuld?

Hej!

Har i två månaders tid haft en inneboende i min lägenhet. Tyvärr kom vi bara överens muntligt om en hyra på 3500 i månaden. Vi har alltså inte skrivit under något kontrakt eller dylikt. Han flyttade precis ut vilket vi hade kommit överens om. Han har dock inte betalat någon hyra överhuvudtaget trots påtryckningar från min sida. Nu svarar han inte när man kontaktar honom. Hur gör man i en sådan situation och har man något stöd i lagen? Vet att det var väldigt godtroget av mig men man har åtminstone lärt sig något, om än dyrt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du hade en överenskommelse med din hyresgäst, även en muntlig sådan, är detta lika bindande som ett skriftligt avtal. Det som skulle kunna bli problematiskt är hur det ska bevisas att ni haft den här personen som hyresgäst och innehållet i er överenskommelse. Det är dock en senare fråga, om din hyresgäst skulle bestrida att det föreligger en skuld, och det skulle leda till en eventuell domstolsprocess.

När det kommer till ett sånt här fall när en person inte betalar så kan man vända sig till kronofogdemyndigheten för att begära att ett sk betalningsföreläggande ska meddelas. Detta regleras främst genom lagen om betalningsföreläggande och handräckning (se: https://lagen.nu/1990:746). För att kronofogdens ska kunna meddela ett betalningsföreläggande krävs att det rör sig om en penningfordran samt att denna förfallit till betalning. Har den gjort det så kan kronofogden hjälpa dig att driva in skulden genom att ta kontakt med din hyresgäst.

Mer om detta kan du läsa på: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Robin HenningsonRådgivare