Indrivning av muntlig skuld - KFM

Hej! Jag har tidigare lånat ut pengar till en mycket när vän. Dock har det varit stora problem med att få tillbaka pengarna av honom. Det rör sig om en mindre summa pengar (mindre än 5000). Den missen som jag själv har gjort är att det inte skrevs något papper mellan oss när jag lånade ut pengarna. Dock har det vid flera tillfällen i våra skriftliga konversationer tagits upp angående skulden både att den är obetald och vilken summan är, vilket han bekräftat. Jag har tagit kontakt med kronofogden för att eventuellt ta hjälp för att kräva in skulden. Vilket jag meddelat honom, detta har gjort att han nu säger sig komma "dra det till rätten". Jag undrar helt enkelt angående vilken rätt jag har dels att kräva in pengarna genom kronofogden samt hur det brukar fungera angående om ärenden dras till rätten och det inte har skrivits papper mellan oss om skulden bara bekräftat vid fler tillfällen i skriftliga konversationer.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig med din fråga till Lawline!

När det gäller avtal mellan två vänner om att låna pengar finns inga formkrav. Ett muntligt avtal är alltså lika bindande som ett skriftligt! Däremot har det betydelse i bevishänseende.

För att kronofogden ska kunna hjälpa till att driva in pengarna (verkställighet) krävs att du har ett verkställbart beslut. Det kan bestå av antingen en dom där domstolen fastställt att din vän är skyldig dig pengar eller av ett utslag meddelat av KFM efter att du ansökt om betalningsföreläggande.

Hur en ansökan om betalningsföreläggande går till kan du läsa mer om på KFM's hemsida men i korta drag får din vän ett brev från KFM med ditt betalningskrav. Vännen kan antingen 1) betala skulden till dig, 2) godkänna skuldförhållandet/inte höra av sig alls (i vilket fall KFM meddelar utslag som de sedan kan hjälpa till att driva in) eller 3) bestrida skuldförhållandet.

Om du har tur sker något av de två första alternativen. Om din vän istället bestrider skulden har du möjlighet att ta saken vidare till domstol om du vill. KFM lämnar då över ärendet till tingsrätten.

Om ni väl hamnar i domstol är det bra om du har bevis som styrker att det faktiskt rörde sig om ett lån, när det skulle betalas tillbaka etc. Om du har kvitto på utbetalning, något vittne som kan styrka skuldförhållandet och dessutom skriftliga konversationer där vännen bekräftar skulden anser jag att du har bra underlag för att få en dom till din favör.

Med en sådan dom kan KFM hjälpa dig att driva in skulden om vännen ändå skulle vägra betala.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Mer info om betalningsföreläggande hittar du här: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Mvh,

Thomas BorgenfalkRådgivare