FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/03/2018

Indraget körkort vid rattfylleri

Hej!

Minvän blev stoppad av polisen och var tvungen att gå igenom drogtest. Han körde alltså bil. Det visade sig att han hade 0,0005, deras gräns är tydligen 0,0003. Han hade alltså nästan inget i kroppen. Är det rimligt att dra in körkortet i 12 månader? Går det att överklaga och be om att få göra regelbundna tester?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen kan bland annat besluta om att återkalla ett körkort om man har gjort sig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik (5 kap 3 § körkortslagen). Spärrtiden för den som har gjort sig skyldig till rattfylleri är som lägst ett år (5 kap 6 § körkortslagen)

Istället för en spärrtid kan du ansöka om körkort med villkor om alkolås (5 kap 16 § körkortslagen). Ett sådant villkor gäller i ett eller två år och börjar räknas från den dag man tar del av en godkänd ansökan. Ansökan om alkolås måste ges in till Transportstyrelsen senast inom fyra veckor från det att sökanden getts tillfälle att yttra sig inför ett slutligt beslut om återkallelse.

Det finns också en möjlighet att sätta ner spärrtiden under lägsta gränsen om man har synnerliga skäl. Vid denna prövning görs en helhetsbedömning av den samlade utredningen. I denna beaktas bland annat körkortshavarens personliga förhållanden och hänsyn tas till bland annat sådana omständigheter som behov av körkort. I förarbetena sägs att om domstol vid straffrågans behandling satt ned påföljden, bör avgörandet i den frågan - om trafiksäkerhetssynpunkter inte talar i motsatt riktning - kunna vara vägledande även för bedömningen av körkortsfrågan. Som situationer där undantaget skulle kunna tillämpas nämns körning som innebär kort flyttning av fordon på gård, parkeringsplats etc.

Den lägsta tiden för ett indraget körkort vid rattfylleri är alltså 1 år som din kompis har fått. Alternativen som han eller hon har är att ansöka om alkolås, eller att vid synnerliga skäl kan han eller hon få spärrtiden nedsatt.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare