Indragande av körkortstillstånd

Jag blev stoppad av civilpoliser och fick lämna urinprov på plats och jag erkände att jag rökt cannabis. Jag håller på och ta mitt körkort just nu och undrar om det kommer att påverkas, jag körde inte påverkad, har inte dömts för brott förut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas i körkortslagen som du hittar https://lagen.nu/1998:488.

När man håller på att ta körkort och övningskör behöver man ett körkortstillstånd, Körkortslagen 4:1. Ett körkortstillstånd kan återkallas på samma grunder som ett körkort kan, Körkortslagen 6:2a. I 6:3 anges vid vilka tillfällen ett körkort eller körkortstillstånd kan återkallas. För att körkortstillstånd ska kunna återkallas för ett brott som inte är ett trafikbrott krävs att det” kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon”, KörkL 6:3 6 punkten. För att körkortet ska kunna återkallas på grund av brott krävs också att det finns en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse som visar att brottet faktiskt har begåtts, KörkL 6:1 2 st.

Enligt KörkL 6:3 5p kan ett körkortstillstånd även återkallas om man anser att du inte är pålitlig i nykterhetshänseende och därför inte bör ha körkortstillstånd.

Om ditt körkortstillstånd skulle bli återkallat får inte ett nytt körkortstillstånd utfärdas under viss tid, så kallad spärrtid. Denna är lägst en månad och högst tre år, KörkL 6:6.

Sammanfattningsvis är mitt svar till dig att ja, det finns en viss risk att dina möjligheter att fortsätta övningsköra och så småningom ta körkort påverkas. Det krävs dock att ett beslut om det fattas enligt ovanstående grunder, och det är långt ifrån säkert att så kommer att ske. Jag kan alltså inte svara på om ditt körkortstillstånd kommer att återkallas, utan endast konstatera att det finns en viss risk för det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare