Inbördes testamente och särkullbarn

Jag har två halvbröder, varav den ena har gått bort, vi har samma mor. Hon har avlidit och min far är ensam kvar. I deras gemensamma testamente står att den som är kvar skall sitta i orubbat bo och att när de båda avlidit skall arvslotten delas lika mellan oss tre ( den ene broderns barn i detta fall) . Min fråga är: Är det så att detta gäller eller är det så att jag är min fars bröstarvinge och ärver min far och inte dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som bröstarvinge har man laglig rätt till sin laglott, vilken motsvarar halva arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Som bröstarvinge till bägge föräldrarna får du vänta på arvet tills bägge föräldrarna avlidit, detta både enligt lag (3 kap. 1 § 1 st. 1 p ÄB) och enligt det testamente som upprättats i det här fallet. När det gäller dina två halvbröder är dessa s k särkullbarn, vilka har rätt att få ut sitt arv direkt när modern dör (om de inte väljer att avstå till förmån för din far enligt 3 kap. 9 § ÄB). De kan alltså jämka testamentet i fråga och kräva ut sitt arv direkt. När det gäller din pappa har inte dina halvbröder någon laglig rätt att ärva honom (de utgör inte bröstarvingar till honom), men eftersom testamente har upprättats kommer de att få ärva även honom.

Rent praktiskt kommer det gå till på så sätt att dina halvbröder kan kräva ut sitt arv direkt efter modern som särkullbarn, medan du som gemensam bröstarvinge får vänta tills även din far har avlidit. Du kommer istället att få en rätt till efterarv efter modern. När sedan din far avlider kommer du ur de gemensamma tillgångarna få ut din andel efter modern, och sedan kommer ni att dela på resterande enligt faderns testamente. Detta förutsätter dock att den laglott du har rätt efter din far täcks av testamentet, annars har du rätt att få ut egendom motsvarande laglotten före dina halvbröder. De har ju inte någon rätt till laglott efter honom eftersom de inte är hans bröstarvingar.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare