Inbördes testamente mellan sambor

Hej,

Jag och min sambo skulle vilja skriva testamente så att vi ärver varandra när vi dör. Är det något som är bra att tänka på vid skrivandet av ett sådant testamente?

Är det någon skillnad på att vara sambos och testamentera allt till varandra och att vara gifta? I så fall; vad är skillnaden?

Bästa hälsningar,

Sofia

Lawline svarar

Hej Sofia, och tack för din fråga.

Sambor har ingen arvsrätt enligt svensk lag, så för att ärva varandra måste man skriva ett inbördes testamente. Testamentet måste upprättas skriftligen med två vittnen närvarande. Både testatorn och vittnena ska skriva under testamentet (10 kap. 1 § ärvdabalken).

När det gäller gifta par ärver den efterlevande maken allt när den ena maken dör, enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Ett undantag är om den make som dött har särkullbarn (barn som inte är den efterlevande makens barn). Särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott direkt.

I testamentet kan ni till exempel skriva att den av er, som överlever den andre, ska få all den avlidnes egendom med fri förfoganderätt, samt att efter den sist avlidnes död, ska kvarlåtenskapen fördelas mellan bådas arvingar enligt lag. Då fördelas arvet på samma sätt som om ni hade varit gifta.

Om ni vill ha mer hjälp att upprätta ett testamente kan ni använda er av Lawlines avtalstjänst: lawline.se/avtal/testamente eller boka tid för juridisk rådgivning med en jurist hos Familjens jurist: lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare